Szklany dach dworca Łódź Fabryczna prawie gotowy
Kończy się szklenie ostatniego świetlika na najnowocześniejszym dworcu w Polsce. W hali głównej powstają cztery perony, trwa budowa ostatniego odcinka tunelu pod ulicą Kopcińskiego a pierwsze przejazdy pociągów technicznych zaplanowano pod koniec roku. Pasażerowie skorzystają z nowego dworca jesienią przyszłego roku.

1,5 mln m³ wywiezionej ziemi, ok. 70 tys. m³ betonu i ok. 10 tys. ton stali na zbrojenia - to liczby, które obrazują skalę powstającego dworca. Łódź Fabryczna to jedna z największych kolejowych inwestycji. Przy jej budowie pracowało do tej pory prawie 10 000 osób. 1000 osób było zaangażowanych do montażu instalacji i konstrukcji stalowej.
Obecnie wykonawca kończy prace przy gigantycznej kopule i rozpoczął szklenie fasad. W sumie do ułożenia jest 10 000 paneli, z tego ok. 65% szklanych. Naziemna konstrukcja dworca jest już dobrze widoczna. Kończona jest także część podziemna oraz czterotorowy tunel o długości prawie 2 km. Gotowe są już konstrukcje peronów, trwa budowa torów, w tym układanie 30-metrowych szyn. Zakończyła się instalacja schodów ruchomych oraz wind, których na całej stacji będzie w sumie 20.
W hali głównej, 16 metrów pod ziemią, wykonawca buduje cztery perony. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a ostatni - 300 metrów.

Natomiast w dwóch nawach tunelu, na odcinku od ulicy Niciarnianej do Kopcińskiego, ułożono już wszystkie tory. Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu, obejmuje montaż 12,5 km torów. Trwa budowa ostatniego 155-metrowego odcinka tunelu pod ulicą Kopcińskiego. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec roku.
Na budowie dworca Łódź Fabryczna wykonano już ponad 75 procent prac, na które wydano ponad 1 mld złotych. Wartość całego projektu to 1,75 mld złotych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Prace współfinansowane przez UE zostaną wykonane i rozliczone w tym roku. Część inwestycji realizowana przez samorząd również uzyskała unijne wsparcie.
Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów.
Źródło i zdjęcia: PKP
Data publikacji: 2015-07-27
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
Co pod pokrycie, cz. 1
Grafit i łuski
Elektronarzędzia do zgrzewania na dachu płaskim
Z teczki biegłego, cz. 3
Efektywność w budownictwie Membrany Tyvek
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Geometria w praktyce, cz. 2. Dach czterospadowy i kopertowy
Błędy w układaniu folii paroizolacyjnych
Obciążenie dachów wiatrem w świetle nowej normy, cz. 1
Stropodachy płaskie z odwodnieniem wewnętrznym, cz. 2
Historyczne ciesielskie konstrukcje dachowe. Propozycja systematyki i uporządkowania terminologii, cz. 6
Geometria w praktyce, cz. 1. Dach pulpitowy i dwuspadowy
Kominy - zmora inwestora i dekarza, cz. 2. Kominy systemowe
Odwodnienia zewnętrzne dachów o pokryciu bitumicznym, cz. 2
Obciążenie dachów wiatrem w świetle nowej normy, cz. 2*
Materiały do terminologii więźb dachowych - podstawowe pojęcia, cz. 2
Co pod pokrycie, cz. 1
Z teczki biegłego, cz. 19
Zalecenia Techniczne. Okapy
Błędy projektowe w konstrukcjach dachów drewnianych i ich skutki , cz. 1
Papy bitumiczne - ich rodzaje i zastosowanie
Z teczki biegłego, cz. 15
Anatomia okapu, cz. 2. Elementy, funkcje, rozwiązania
Stropodachy płaskie z odwodnieniem wewnętrznym cz. 1*
Obróbki blacharskie na dachach krytych blachą płaską. Detale
Rozważania o dachach, cz. 2. Trzeci wymiar Pitagorasa i sinus z cosinusem
Taśmy do obróbek kominów
Dachy - wymagania bezpieczeństwa pożarowego
Historyczne ciesielskie konstrukcje dachowe. Propozycja systematyki i uporządkowania terminologii, cz. 5
Dlaczego dachówka? Cz. 2 Dachówka czy blachodachówka?
Anatomia okapu, cz. 1. Dwa rozwiązania