Marsylka Mondo 15 na dachu dworca PKP w Gdańsku
Ważna inwestycja konserwatorskaweszła w fazę wymiany pokrycia dachu. Dworzec PKP Gdańsk Główny pokryty zostanie dachówką ceramiczną marsylką Mondo 15 Bogen.

Mimo mrożnej pogody trwają prace na dachu. Połać holu głównego jest już prawie skończona, a w kolejno zamontowane zostaną gąsiory z ozdobnikami i instalacją odgromową. Trwają prace nad odtworzeniem dachów bocznych z użyciem konstrukcji stalowych.
Budynek był zaniedbany a stan jego dachu daleko odbiegał od pierwotnych zamierzeń projektowych. Od lat 90-tych pokryty był czerwoną karpiówką, która mocno się zabrudziła.
Teraz, po wielu latach, obiekt pokryty zostanie zgodnie z pierwotnymi założeniami drobną marsylką, która jest układana z kolorowymi ornamentami. Marsylka Mondo 15 o zużyciu 15 szt./m2 w trzech kolorach będzie zdobić i ochraniać wszystkie dachy budynków tego pięknego dworca.
Projekt pokrycia dachu zabytkowego dworca wchodzi w życie po czterech latach współpracy dostawcy dachówki Mondo 15 z biurem projektowym PKP oraz z konserwatorami zabytków. Dachówka marki Bogen trafiła wcześniej również na dach pałacu w Łańcucie (marsylka cieniowana Staromiejska) oraz na dach kościoła św. Andrzeja w Krakowie (karpiówka przypalana i cieniowana).

W przypadku dworca PKP w Gdańsku producent mógł pokazać swoje ogromne możliwości w zakresie kolorystyki. W tym projekcie rewitalizacji zawarto np. wymaganie, aby dachówka żółta była „stonowana, bardziej cytrynowa niż pomarańczowa, ale z małym nasyceniem koloru i bez połysku”, natomiast wymagania co do dachówki zielonej były następujące: „w kolorze dojrzałej oliwki z lekkim odcieniem żółci z niewielkim nasyceniem koloru”.
Wracając do założeń projektowych z roku 1900 i do oryginalnego wyglądu dworca, modernizacja obiektu przypomni, jak piękne dachy miał przedwojenny Gdańsk, gdy dworzec był wizytówką miasta.
Więcej...
Opracowanie redakcyjne: Barbara Kotula
na podstawie materiałów firmy Dachy Bawarii i marki Bogen

Data publikacji: 2021-02-23
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
Co pod pokrycie, cz. 1
Grafit i łuski
Elektronarzędzia do zgrzewania na dachu płaskim
Z teczki biegłego, cz. 3
Efektywność w budownictwie Membrany Tyvek
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Geometria w praktyce, cz. 2. Dach czterospadowy i kopertowy
Błędy w układaniu folii paroizolacyjnych
Obciążenie dachów wiatrem w świetle nowej normy, cz. 1
Stropodachy płaskie z odwodnieniem wewnętrznym, cz. 2
Historyczne ciesielskie konstrukcje dachowe. Propozycja systematyki i uporządkowania terminologii, cz. 6
Geometria w praktyce, cz. 1. Dach pulpitowy i dwuspadowy
Kominy - zmora inwestora i dekarza, cz. 2. Kominy systemowe
Odwodnienia zewnętrzne dachów o pokryciu bitumicznym, cz. 2
Obciążenie dachów wiatrem w świetle nowej normy, cz. 2*
Materiały do terminologii więźb dachowych - podstawowe pojęcia, cz. 2
Co pod pokrycie, cz. 1
Z teczki biegłego, cz. 19
Zalecenia Techniczne. Okapy
Błędy projektowe w konstrukcjach dachów drewnianych i ich skutki , cz. 1
Papy bitumiczne - ich rodzaje i zastosowanie
Z teczki biegłego, cz. 15
Anatomia okapu, cz. 2. Elementy, funkcje, rozwiązania
Stropodachy płaskie z odwodnieniem wewnętrznym cz. 1*
Obróbki blacharskie na dachach krytych blachą płaską. Detale
Rozważania o dachach, cz. 2. Trzeci wymiar Pitagorasa i sinus z cosinusem
Taśmy do obróbek kominów
Dachy - wymagania bezpieczeństwa pożarowego
Historyczne ciesielskie konstrukcje dachowe. Propozycja systematyki i uporządkowania terminologii, cz. 5
Dlaczego dachówka? Cz. 2 Dachówka czy blachodachówka?
Anatomia okapu, cz. 1. Dwa rozwiązania