Strona główna | BranżaNowy Fiat Ducato

Nowy Fiat Ducato

W niecodziennej scenerii studia filmowego Alvernia Fiat Auto Poland zaprezentował VI generację Fiata Ducato. Ten przebój segmentu aut dostawczych, sprzedany w liczbie 2,6 mln sztuk od debiutu w 1981 r. kontynuuje świetne tradycje poprzednich modeli i w wielu kategoriach użytkowych wytycza nowe horyzonty dla konkurencji.

Nowy model Fiata Ducato stanowi rozwinięcie koncepcji „wzornictwa powiązanego z funkcjonalnością”, która jest cechą charakterystyczną tego modelu.

Wytrzymałość, trwałość i efektywność oraz obniżenie kosztów obsługi i części zamiennych sprawiają, że nowy Ducato odznacza się jednymi z najniższych kosztów użytkowania w swojej klasie. W oparciu o doświadczenia z eksploatacji Ducato na całym świecie, podwyższono niezawodność użytkowania. W nowym modelu wzmocniono konstrukcję nadwozia i drzwi, zwiększono komfort jazdy, zastosowano układ zawieszenia i sprzęgło o wydłużonej żywotności. Karoserie są malowane nowym białym lakierem, zachowującym nieskazitelną barwę w dłuższym okresie czasu.

Mimo że nadwozie uzyskało dodatkowe wzmocnienia, masę własną pojazdu w wersji do zabudowy udało się zmniejszyć o 20 kg. Dodatkowych 15 kg można się pozbyć, wybierając tylne zawieszenie z kompozytów.

Mniejsza masa oznacza niższe zużycie paliwa i niższą redukcję CO2. Tym bardziej, że nowy Ducato został wyposażony w innowacyjne silniki MultiJet II Euro 5+.

Napęd
Najmniejszy z silników to MultiJet 2,0 o mocy 115 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm. Następne w kolejności są MultiJet 2,3 (130 KM, 320 Nm) oraz MultiJet 2,3 z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek (150 KM, 350 Nm) – są to dwie najbardziej pożądane przez nabywców jednostki napędowe.

Producent zapowiada, że niedługo dostępna będzie też dwupaliwowa wersja silnika MultiJet Natural Power na metan/benzynę (Euro 6) o pojemności 3 litrów, mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm.

Wszystkie wersje posiadają system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), ulepszony o system zapobiegania dachowaniu na wypadek przemieszczenia się ładunku. Do standardowego wyposażenia należy też system kontroli ładunku (LAC), asystent ruszania pod górę Hill Holder, system antypoślizgowy (ASR) oraz elektroniczny system awaryjnego hamowania (EBA).

Do wersji silnikowych MultiJet 2,3 i 3,0 oferowane jest seryjnie wspomaganie kierownicy Servotronic (EVO). Jako opcje dostępne są dodatkowe systemy wspomagania jazdy, m.in. Traction+ (wraz z asystentem zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control), system ostrzegania przed zmianą pasa ruchu (Lane Departure Control) i system automatycznego rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition).

Nadwozie i ładowność
Nowy Fiat Ducato zaprojektowany został pod kątem oczekiwań zróżnicowanej grupy klientów, w związku z czym oferta obejmuje aż 1000 wersji nadwozia i 5 wersji silnikowych, co oznacza około 10 000 możliwych kombinacji łączących w sobie różne rozwiązania nadwozia, napędu i mechaniki.


Jeśli chodzi o możliwości załadunkowe, to nowy Ducato bije tu wszelkie rekordy. Posiada najwyższą dopuszczalną masę całkowitą wśród aut dostawczych: 4,4 t dla kamperów, 4,25 t dla wersji Maxi do 4,25 t. Rekordowa jest też ładowność maksymalna (do 2,1 t dla furgonu z tylną osią z pojedynczymi kołami. Unikalna architekturze napędu na przednią oś oraz koncepcja „nadwozia modularnego” zapewnia modelowi miano najlepszego w swej klasie pojazdu w kategoriach efektywnej ładowności, tj. stosunku długości przestrzeni ładunkowej do całkowitej długości, szczególnie w wersjach krótszych niż 6-metrowe, które dzięki krótkiej kabinie mieszczą się na miejskich parkingach.

Gama furgonów obejmuje osiem różnych pojemności, od 8 do 17 m3, przy czym przedział ładunkowy ma kształt prostokąta – o największej na rynku szerokości między nadkolami (1,42 m).

Furgony dostępne są w 4 długościach i 3 wysokościach, podwozia pod zabudowę – w 6 długościach. Wśród wersji nadwozia pojawiła się trójstronna wywrotka i siedmioosobowa brygadówka.

Samochody mogą mieć opcjonalny stały lub wypinany hak holowniczy i ułatwiający załadunek stopień wejściowy, pozwalający jeszcze bardziej obniżyć próg załadunkowy.



Komfort jazdy
Nowy Ducato oferuje trzy wersje wykończenia wnętrza – Classic, Techno i Lounge – o rosnącym poziomie wyrafinowania i elegancji, wyposażone w nowe siedzenia pokryte nieplamiącym się materiałem tapicerki i zapewniające najwyższy w swojej klasie komfort jazdy oraz nowy uchwyt na kubek wbudowany w konsolę centralną. Nowy Ducato jest również pierwszym pojazdem w swojej klasie oferującym fabrycznie montowany uniwersalny uchwyt do urządzeń mobilnych pośrodku deski rozdzielczej na takie urządzenia jak smartfony, tablety, a także papierowe notatniki.

Źródło: Dachy, nr 6 (174) 2014
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Pod własnym dachem

Kiedy dekarzem zostaje ktoś, kto od zawsze marzył o własnym domu, można się spodziewać, że gdy uda mu się zrealizować to marzenie, jego dach będzie dopieszczony w najdrobniejszych szczegółach. Jeśli dodatkowo człowiek ten jest pasjonatem swego fachu, jest prawie pewne, że będzie to dach niezwykły. Czytaj więcej